fbpx

Call to action: een woord waar je tegenwoordig mee wordt doodgegooid. Dit is natuurlijk niet voor niets. Een goede call to action op jouw website kan namelijk voor onwijs veel klanten zorgen. Weet je niet goed hoe je een effectieve CTA kunt creëren en ben je op zoek naar tips? In dit artikel delen we CTA do’s en don’ts met je. Daarnaast vind je verschillende voorbeelden van effectieve call to actions.

Je huidige teksten kunnen nog creatief zijn, maar zonder sterke copy en een goede call to action op je website ga je de klant niet overtuigen om voor jou te kiezen. Want wist je dat:

  • Meer dan 90% van de bezoekers die jouw headline lezen ook jouw CTA copy bekijken? (Unbounce)
  • E-mails met een enkele CTA 371% meer kliks en 1617% meer sales genereren? (WordStream)
  • Gepersonaliseerde CTA’s 42% meer bezoekers tot leads converteren dan standaard CTA’s?

Redenen genoeg dus, om vandaag nog aandacht te besteden aan jouw call to action(s). Let’s dive in!

Wat is een call to action?

Een call to action, afgekort CTA, is een stukje tekst of een afbeelding, die de websitebezoeker motiveert om een bepaalde handeling uit te oefenen. Letterlijk vertaald naar het Nederlands betekent het een oproep tot actie. Een goede CTA vertelt de bezoeker wat de vervolgstap is na het bekijken van de site of pagina. Die vervolgstap bepaal jij: van het downloaden van een freebie tot het evalueren van een product. The sky is the limit!

Waarom is een call to action belangrijk?

Vaak krijgen we de vraag waarom een call to action website belangrijk is. Je kunt het vergelijken met twee ondernemers die elkaar tijdens een netwerkborrel ontmoeten. Ze raken aan de praat en merken dat ze veel voor elkaar kunnen betekenen. Heel de avond staan ze enthousiast te kletsen over hun branche en de mogelijkheden voor een potentiële samenwerking.

Hoe zou het zijn als ze op het einde van deze netwerkborrel géén contactgegevens met elkaar uitwisselen? Juist, vrij raar. Een call to action blijft uit, hun wegen scheiden en de mogelijkheid om samen te werken verdwijnt. Een gemiste kans! Hetzelfde scenario geldt wanneer jij een bezoeker op je website hebt, maar hem of haar niet motiveert tot het ondernemen van actie. Je mist, net als de twee ondernemers, je kans op toekomstig contact. En daarom is een call to action oh-zo-belangrijk!

Goede ‘call to action’-zinnen

Maar hoe maak je zo’n call to action? Het klinkt misschien allemaal maar moeilijk en ingewikkeld, dat is het niet. Er zijn bepaalde regels, die prima werken, wanneer je een CTA maakt. Hieronder vind je een lijst met de ingrediënten voor goede ‘call to action’-zinnen:

1.   Begin jouw CTA met commanderende werkwoorden

Het klinkt heel brutaal, maar directheid werkt vaak het meest effectief. Een CTA moet voor de klant meteen duidelijk zijn en onmiddellijk tot actie motiveren. Daarom is het slim, om commanderende werkwoorden in jouw ‘call to action’-zin te verwerken. Hiermee bedoelen we woorden zoals ‘kopen’, ‘bestellen’ of ‘downloaden’. Zie hieronder het verschil:

“Onze nieuwste collectie is beschikbaar”

“Shop onze nieuwste collectie”

Merk je het verschil? De tweede zin motiveert de klant meteen om in actie te komen. Alhoewel beide zinnen ongeveer hetzelfde communiceren, vraagt de tweede zin de klant om meteen te gaan shoppen.

2.   Gebruik enthousiasme

Je bent dolenthousiast over jouw product en/of dienst en dit mag je in jouw CTA best laten blijken. Uiteindelijk wil je dat ook jouw klanten enthousiast worden. Dit bereik je door enthousiasme en urgentie in jouw CTA toe te passen. Een call to action zoals ‘Koop nu en ontvang 50% korting!’ laat jouw enthousiasme zien en veroorzaakt bij de bezoeker een gevoel van urgentie. Ze krijgen het idee dat het nu of nooit is en zijn hierdoor ze sneller geneigd om in actie te komen.

3.   Laat de waarde zien

Mensen komen niet zomaar in actie. Ze willen weten waarom ze in actie moeten komen. Door jouw USP’s (unique selling points) helder te communiceren in jouw CTA, verhoog je de kans op actie. Een CTA-zin zoals “Neem vandaag nog contact op en claim jouw gratis sparringsessie” laat niet alleen de actie zien (contact opnemen), maar ook de waarde van de actie (een gratis sparringsessie).

4.   Gebruik cijfers

Consumenten reageren positief op cijfers zoals aanbiedingen en kortingen. Daarom adviseren we je, om hiermee te experimenteren in jouw call to action website. Denk hierbij aan zinnen zoals ‘Koop nu en ontvang alleen vandaag 50% korting op een massage’ of ‘Bestel vandaag en betaal 50€ minder!”. Dit in combinatie met urgentie triggert de FOMO (fear of missing out) bij de klant. Klinkt brutaal, maar het werkt écht! Kleine sidenote: het toepassen van kortingen is niet altijd aan te raden voor jou als ondernemer. Maar dat is weer een verhaal voor een volgend artikel 😉

Beste kleur voor call to action button

Inspiratie voor jouw ‘call to action’-button

Een goede CTA op jouw website gaat verder dan alleen maar goede ‘call to action’-zinnen. Besteed daarom ook aandacht aan jouw CTA-button. Hieronder vind je inspiratie voor een sterke ‘call to action’-button:

  • Experimenteer met kleuren. Wist je dat een rode CTA-button 21% beter werkt ten opzichte van een groene (mits je géén rood design hebt)? Kijk naar jouw eigen kleurenschema en experimenteer met diverse kleuren voor jouw CTA-button;
  • Bestudeer het scrollgedrag van jouw doelgroep (met behulp van Hotjar) en plaats de CTA-button op plekken waar het logisch is. De bezoeker moet de CTA-button meteen kunnen vinden of zien;
  • Plaats meerdere CTA-buttons op een pagina. Gemiddeld moeten mensen 5 keer getriggerd worden met een aanbieding of actie, voordat ze zelf in actie komen. Wees daarom niet bang, om jouw CTA-button meerdere keren te herhalen. Pas op: herhalen betekent niet spammen!

Vermijd deze veelgemaakte fouten

Voordat je aan de slag gaat met het creëren van een goede CTA op je website, leer van deze veelgemaakte fouten:

  • Te veel verschillende CTA’s. Voorkom dat je te veel verschillende CTA’s per pagina plaatst. Wees jezelf bewust van de doelstelling van de pagina. Wil je dat een klant jouw freebie download? Focus jouw CTA’s op het downloaden van de freebie en niet allerlei andere acties zoals ‘contact opnemen’. Vuistregel: één cta-doel per pagina (de homepagina is een uitzondering op deze regel)
  • Laat de bezoeker niet te hard werken. Tegenwoordig moet alles snel. Daarom is het belangrijk dat jouw klant niet tig vervolgstappen moet zetten na het klikken op jouw CTA. Houd het eerste contact met jouw klant zo makkelijk mogelijk. In de toekomst, wanneer er meer klantenbinding is, kun je altijd nog meer informatie opvragen.

Hulp nodig met call to actions op jouw website?

We kunnen concluderen dat er veel do’s en don’ts zijn met betrekking tot het bedenken van een goede CTA. Door jouw copy en CTA’s goed op elkaar af te stemmen, motiveer je jouw ideale klant gegarandeerd om in actie te komen. Wil je hier meer mee doen, maar weet je niet precies hoe? Neem dan snel contact met ons op! (Ja dit is óók een call-to-action 😀 )