fbpx

Is jouw content verleidend genoeg om bezoekers om te zetten in een lead of klant? Sommige stukken die je schrijft (of opneemt) zullen kliks, leads of klanten opleveren terwijl andere juist opgaan in de massa. Niet fijn. Want eerlijk is eerlijk: het heeft je onwijs veel tijd gekost. Gelukkig hoef je géén tovenaar te zijn om te verleiden met content. Je kunt het prima leren! Daarom geven wij je 7 manieren om betere webteksten te schrijven die wél converteren.

Je kunt ons nu partijdig noemen, maar je marketingstrategieën, seo-plannen, landingspagina’s of social campagnes zullen vrijwel niets opleveren zónder sterke copy. Sterker nog:

    • Een keyword onderzoek is vrijwel zinloos als je toch alleen maar slechte content produceert;
    • Opvallen op platformen zoals LinkedIn, Instagram en Facebook is onmogelijk zónder duidelijke boodschap;
    • En een CTA-button moet onweerstaanbaar genoeg zijn om het daadwerkelijk iets te laten opleveren.

Wat je strategie ook mag zijn, sterke communicatie is wat jouw merk of bedrijf een succes gaat maken. En dat is vaak een stuk moeilijker dan dat het lijkt.

Wat is conversie copywriting?

Ken je het gezegde: een afbeelding zegt méér dan duizend woorden? Niet waar. Want de juiste woorden op de juiste plek is vaak de krachtigste boodschap die je ooit kunt overbrengen. Oké side note: natuurlijk dragen foto’s en een gaaf design bij aan de perfecte customer journey, maar het zijn de woorden die de bezoeker overhalen om bij jou iets af te nemen.

En dat is het verschil tussen copywriting en conversie-copywriting.

 Ja, beide gebruiken woorden om te communiceren met de bezoeker. Maar conversie copywriting verlegt de focus op het écht belangrijke. Eén doel dat – ongeacht de content – altijd je hoofdfocus moet zijn: het uitlokken van actie. Alles draait om het overbrengen van de juiste boodschap op het juiste moment. Een bericht dat zó overtuigend is dat bezoekers gek zijn om géén actie te ondernemen.

Een actie (conversie) zou kunnen zijn:

    • Het klikken op een knop
    • Het delen van een bericht op social media
    • Het bestellen van een product
    • Het abonneren op een nieuwsbrief

Is het makkelijk? Nee. Onmogelijk? Zeker niet.

1. Start bij het einde

Een van de basisprincipes van conversieoptimalisatie is om de boodschap niet uit het oog te verliezen. Daarom geldt (bijna) altijd de regel: ‘één pagina, één doel’. Waarom? Omdat afleiding de aartsrivaal van conversie is. Binnen 5 tot 8 seconden is de gemiddelde websitebezoeker afgeleid. Een goudvis doet het zelfs beter!

Dus voordat je ook maar één woord op papier hebt gezet, wil je weten wat jouw einddoel is. En dat begint met de vraag: wat wil je bereiken? Probeer hier zo duidelijk mogelijk te zijn. Ja, je wilt meer winst als bedrijf. Maar wanneer heb je het doel ‘meer winst’ daadwerkelijk behaald? Vermijd zweverigheid en kies voor concrete en meetbare doelen.

Vage doelen

    • Meer bezoekers uit SEO
    • Minder advertentiekosten
    • Meer sales

Concrete doelen

    • Organische groei van 150% t.o.v. Q4 2019
    • Gemiddelde CPC in januari < €2
    • Close 30% van de salesgesprekken in Q1 2020
Veel ondernemers hebben er een handje van om onnodige extra’s te benoemen in tekst, maar ook in video’s, spraakberichten of e-mails. Randzaken die niet bijdragen aan jouw hoofdboodschap zetten jouw lezer op een dwaalspoor. Probeer deze dus te vermijden. Voorbeelden van afleidende randzaken: – Een autobiografie over je hobby’s en interesses – Technische informatie waar de lezer niets van af weet – Een aanvullende of vergelijkbare dienst

 

2. Schrijf alsof je praat

Mensen luisteren liever naar een informeel gesprek dan een uitgebreide lezing. Dat is ook online het geval. Toch hebben veel bedrijven moeite met het eenvoudig overbrengen van informatie. Ingewikkelde zinsconstructies, oubollige praat en dure woorden (*kuch* zoekmachineoptimalisatie *kuch*) kunnen écht niet!

Laten zien dat je kennis hebt van jouw vakgebied is goed. Maar maak het jezelf niet te moeilijk. Schrijf jouw webteksten alsof je tegen iemand praat en de lezer is sneller geneigd om actie te ondernemen. Je geeft de bezoeker het gevoel dat jouw bedrijf/organisatie/merk op hetzelfde niveau zit én het wekt vertrouwen op. Pas op dat je er niet in doorslaat, want je wilt wel serieus genomen worden.

Probeer na (of tijdens) het schrijven de tekst hardop voor te lezen. Zo filter je makkelijk en snel de onlogische zinnen eruit.

 

3. Je teksten moeten leesbaar en simpel zijn

Het lijkt misschien een open deur intrappen, maar dat is het niet. Teksten moeten simpel en goed leesbaar zijn, anders haalt niemand het einde. De leesbaarheid van een tekst bepaalt of een bezoeker verder leest of afhaakt. Maak het hem/haar dus zo makkelijk mogelijk met teksten die makkelijk te lezen zijn.

Thomas en Iris conversie copywriters

Wat houdt een simpel leesbare tekst in?

    • Duidelijk en direct: zegt waar het op staat
    • Niet overladen met clichés of overbodige woorden
    • Creëert ademruimte tussen zinnen/paragrafen
    • Komt snel tot de conclusie van het verhaal
    • Geen moeilijke vaktermen die de lezer niet begrijpt
    • Heeft ritme: kort en lang wisselen af

Natuurlijk ben je vrij om in je tekst moeilijkere onderwerpen aan te kaarten, maar probeer deze op een ‘simpele’ manier af te sluiten. Té simpel taalgebruik daarentegen kan averechts werken voor het conversiepercentage van jouw website. Daarom is het altijd slim om te weten voor wie je schrijft. En bij weten voor wie je schrijft hoort ook het begrijpen van de verwachtingen.

4. Begrijp de verwachtingen

De ene lezer is de andere niet. Hoewel jouw (toekomstige) klanten veel gemeen hebben, willen ze niet hetzelfde behandeld worden. Dat heeft alles te maken met het probleem of conflict dat websitebezoekers ervaren. Sommigen hebben pas net ontdekt dat ze een probleem hebben, waar anderen al doelgericht op zoek zijn naar een oplossing. En sommigen staan al op het punt om iets bij jou af te sluiten.

Deze verschillende fases zijn cruciaal bij het schrijven van teksten voor je website. Legendarisch copywriter Eugene Schwartz introduceerde 5 verschillende stadia van bewustwording. Dit zijn:

1.    Meest bewust

Mensen kennen én vertrouwen jouw merk. De kans is groot dat ze al eerder iets bij jou hebben afgenomen. Laat daarom duidelijk je product zien en benoem de prijs in de je tekst.

2.    Product-bewust

Mensen weten wat je aanbiedt, maar hebben nog niet gezorgd voor een conversie. Ze vergelijken jou waarschijnlijk nog met de concurrent om de beste deal te scoren. Probeer bezoekers die productbewust zijn over te halen door middel van een korting of tijdelijke actie.

3.    Oplossing-bewust

Mensen (h)erkennen hun probleem en weten wat de oplossing is. Het enige obstakel is dat ze nog geen product of dienst hebben gevonden dat het probleem oplost. Laat daarom in je webteksten zien waarom jouw product beter is dan anderen én bewijs waarom jouw oplossing zo goed werkt.

4.    Probleem-bewust

Mensen zijn bewust van een probleem, maar weten niet wat ze eraan kunnen doen. Dit is de groep die zoekende is naar een oplossing. Voor meer conversie met je webteksten is het belangrijk om de angst te verergeren en oplossingen te presenteren.

5.    Onbewust

De rest. Een grote groep die geen problemen hebben en dus geen oplossing zoeken.

Begrijpen in welke fase jouw bezoeker zich bevindt, heeft een enorme impact op de webteksten die je produceert (of gaat produceren). Het bepaalt de focus van jouw business. Probeer je de éne groep aan te spreken, dan zal een andere mogelijk afhaken. Weten hoe je de verschillende stadia moet aanspreken is de sleutel tot jouw doelgroep.

5. Het juiste wireframe

Je spreekt inmiddels de taal van de bezoeker en weet hoe je hem of haar kunt overtuigen om actie te ondernemen (converteren). Dit is slechts een deel van conversieoptimalisatie. Want waar ga je al die mooie woorden neerzetten? Naast de exacte woorden is óók de plaatsing belangrijk.

Copy dicteert design. Het zijn tenslotte de teksten die jouw boodschap overbrengen. Baseer een ontwerp of lay-out dus op de natuurlijk ‘flow’ van je tekst. Je maakt het jezelf makkelijk door een vaste structuur aan te houden, zoals AIDA (Attention, Interest, Desire, Action) of PAS (Problem, Agitation, Solution). De logische indeling kun je, met behulp van een gedetailleerd wireframe, eenvoudig naar je webbouwer sturen of zelf implementeren.

Sommige copywriters gebruiken wireframes om tekst en design te verbinden, zodat de essentie van de pagina niet verloren gaat en de bouwer precies weet waar wat moet komen.

 

6. Blijf optimaliseren

Wie denkt dat de lengte van een artikel het verschil gaat maken anno 2020 heeft het mis. Want een blog van 400 woorden kan het zomaar beter doen dan een van 1.500 woorden. Stop met zoeken naar shortcuts of trucjes om bezoekers te overtuigen van jouw product/dienst. Dé manier om meer conversies te scoren met je webteksten is door te blijven optimaliseren.

Webteksten zijn dynamisch en veranderend, nét als lezers van de teksten. Je zorgen maken over de lengte is onnodig, frustrerend en zorgt voor een lager conversiepercentage. Probeer in plaats daarvan authentiek te zijn, te luisteren naar je lezers en jouw beste werk nóg beter te maken.

7. Schakel een online copywriter in

Goede teksten schrijven voor je website wordt vaak onderschat. ‘Dat doe ik zelf wel’ of ‘daar weet ik het meest van’ zijn argumenten die vaak voorbijkomen in het leven van online copywriters. Heel gek is dat niet. Als de kraan lekt zullen veel mensen eerst zelf met een tang aan de slag gaan. Maar soms kan het beter zijn om iemand in te schakelen die er meer verstand van heeft.

Copywriter voor conversie

Veel tekstschrijvers beweren het ‘spelletje’ door te hebben, maar goede website copywriting is erg specifiek. Het is een mix van wetenschap en creativiteit die ervoor zorgen dat lezers niets anders kunnen doen dan actie ondernemen. Wil je dat lezers vaker actie ondernemen op jouw website?

 

error: Zwieber niet stelen!