fbpx

Let’s talk about GIFs! Je weet wel zo’n grappig clipje, plaatje of sticker van katten of celebs dat oneindig vaak blijft doorspelen zonder dat je er op hoeft te klikken. Want hoewel GIFs al drie decennia meegaan begint het nu pas een echte hype te worden. Een hype die voorlopig niet meer verdwijnt. Een hype waar jij als business owner dankbaar en slim gebruik van kunt maken. Hoe en waarom? Dat leggen wij je graag uit met behulp van 5 redenen waarom jij als ondernemer GIFs moet toevoegen aan jouw branding!

Goed. Voor we je bombarderen met redenen om vandaag nog GIFs toe toevoegen aan jouw marketing strategie eerst even een beknopte uitleg. De letters GIF staan voor Graphics Interchange Format. Niet heel boeiend. Wat wel boeiend is? De functie van een GIF! Een GIF bestaat namelijk uit een setje afbeeldingen of frames die aan elkaar zijn geplakt. Samen vormen ze een kort en geluidloos filmpje van grofweg 2 tot 6 seconden dat oneindig blijft afspelen zonder dat je op een play button hoeft te klikken. De beste uitleg? Een digitaal flipboekje, maar dan op repeat. En om je een beetje een beeld te geven: dit GIFje is onze fav wanneer we enthousiast zijn.


(en enthousiast zijn we als we praten over gifjes – zie je ons al gillen?)

Waarom moet ik GIFs toevoegen aan mijn branding?

Oké, eerlijk is eerlijk: looping filmpjes en bewegende beelden die iets grappig uitbeelden lijken niet per se onwijs belangrijk voor jouw bedrijf. Sterker nog: je lijstje met échte must do’s, zoals het creëren van sterke landingspagina’s, schrijven van kekke e-mails en het bijhouden van ongeveer ieder social media kanaal peilt waarschijnlijk al uit. Maar wat als wij je vertellen dat GIFs júist kunnen bijdragen aan het versterken van jouw merk? En dit zijn 5 redenen waarom:

1.   Hoe we communiceren verandert

De technologie verandert, en dus ook onze manier van communiceren. Eerst was het ’n telefoontje, toen werd het een sms’je, daarna kwamen er online applicaties die het gebruik van de emoji stimuleerde (zei iemand BlackBerry Ping?). En nu? Nu zijn het GIFs. Want met de verandering van technologie veranderde óók onze aandacht span. Inmiddels bezit een goudvis over meer concentratie dan de mens. En daarom zijn GIFs een uitstekende manier om je berichtjes te personaliseren. Een korte loop vertelt namelijk meer dan duizend woorden. Plus ze grijpen door hun beweging óók nog eens de aandacht. De perfecte content snack. Enne, wij zijn niet de enige die dit zo zien. Want volgens GIF Factory worden er meer dan 7 miljard GIFs per dag verstuurd! Ja, ’n hele hoop. Dus wil jij jouw publiek bereiken? Dan zijn GIFs the way to go!

2.   Digitale marketing draait steeds meer om verbinding

Ja, nog even over die korte aandacht span. Die zorgt er namelijk voor dat digitale marketing meer een meer draait om het creëren van verbinding. Zo zijn Stories, bijvoorbeeld op Instagram of Facebook, in populariteit aan het toenemen. Deze functie geeft je namelijk de mogelijkheid om door de dag heen op een makkelijke manier content te delen. Het gevolg? Je bouwt een relatie op met je volgers. Zij hebben namelijk het gevoel jouw als volger door en door te kennen. Dat is precies wat jij als ondernemer, bedrijf of brand ook wil ontwikkelen! Nee, posts zijn echt nog niet uit de mode (dus ook zeker niet mee stoppen). Maar Stories implementeren in jouw strategie? Dat kan geen kwaad. En wil je opvallen met die Stories? Dan zijn passende GIFs altijd ’n goed idee!

3.   Het gebruik van de GIF is in opmars

In de afgelopen jaren is de populariteit van de GIF is exponentieel gestegen. Zo heeft de Tenor Applicatie 12 miljard zoekopdrachten per maand en kent GIPHY meer dan 500 miljoen actieve gebruikers per dag die dagelijks ruim 1 miljard GIFs versturen naar anderen. GIFs zijn dus ongekend populair en makkelijk om te gebruiken op sociale platformen zoals Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, iMessage, WhatsApp en meer. Opsommend: GIFs zijn overal! We zien ze op onze Instagram feeds, in e-mail handtekeningen, nieuwsbrieven, blogs, websites… En jij kunt dus prima met jouw bedrijf mee doen aan deze trend door middel van persoonlijke GIF stickers!

4.   Jouw brand moet staan als ’n huis

Zelf worden we altijd een beetje moe van bedrijven die schreeuwen dat je echt jouw ‘why’ moet kennen om een sterk merk neer te kunnen zetten. Maar het feit is en blijft dat anno 2021 jouw brand moet staan als een huis wil je de juiste klanten aantrekken, binnenhalen en vasthouden. Zeker met die korte aandacht span waar we het net over hadden. Hoe? Door op te vallen tussen de massa, door je te onderscheiden van de concurrent en door toegankelijk te zijn. Uiteraard moet je product of dienst kickass zijn anders heeft alles precies 0 zin. Maar het helpt enorm wanneer klanten jouw brand kunnen herkennen aan een passende huisstijl en een specifieke manier van communicatie. En je raadt het misschien al: GIFs kunnen hier bij helpen. Waarom? Omdat GIFs de perfecte balans zijn tussen het zakelijke en het persoonlijke. Ze zijn perfect om jouw logo te delen in bijvoorbeeld je stories, maar ook passend om een gezicht(suitdrukking) achter het merk te laten zien!

5.   Relatief snel, goedkoop en makkelijk om te (laten) maken

Oké, last but not least. Je kunt namelijk relatief snel, goedkoop en makkelijk persoonlijke GIFS (laten) maken of gebruiken. Better yet: het toevoegen van bestaande GIFs of stickers op social media kost je het helemaal niets nada noppes. Wel een fair note dat dit GIFs zijn die ook door jouw concurrent gebruikt kunnen worden. Echt onderscheiden doe je dus nog niet helemaal. Maar hé, het is altijd een goed idee om eerst eens rond te kijken wat voor soort GIF jou aanspreekt en wat bij jou bedrijf past. Heb je na een tijdje the hang of it gekregen en ben je fan geworden van de kracht van GIFs? Dan kun je altijd nog aan de slag met het maken of laten maken van jouw persoonlijke GIFs. Met behulp van Canva kun je bijvoorbeeld jouw logo animeren en ook de GIPHY applicatie biedt verschillende mogelijkheden. Wil je het gelijk professioneel aanpakken? Dan kunnen wij je verder helpen!

GIF it a go?

We kunnen concluderen dat een GIF inmiddels meer is dan een lollige internet meme. Het is een hype die voorlopig niet meer weggaat en jij kunt daar als ondernemer krachtig gebruik van maken. Maar dan moet je ze wel op de juiste manier in zetten. Dus strooi er niet zomaar mee rond en zorg dat ze aansluiten bij jouw brand. Wil je er zeker van zijn dat ze aansluiten bij jouw brand? Voel je dan vrij om contact met ons op te nemen om de mogelijkheden te bespreken. Want wij laten jou shinen voor een green screen of animeren met gemak jouw logo!

Kijk voor meer informatie over de mogelijkheden of tarieven vooral even op deze pagina. Wil je direct meer informatie over wat wij voor jou kunnen beteken? Dan mag je altijd een mailtje sturen!