fbpx

Heb jij je ooit afgevraagd hoe websites en apps, zoals Facebook of Instagram, gebruikers weten te lokken? Het is geen rocket sciene. Alle sterke websites maken gebruik van psychologische technieken om een website bezoekers te beïnvloeden. En het mooie is dat wij mensen dit eigenlijk niet eens doorhebben. Er valt als ondernemer veel winst te behalen op psychologisch vlak. Je doet er dus verstandig aan om deze technieken te implementeren op jouw website. In dit artikel delen we 7 psychologische technieken om te verleiden en verbinden, zodat ook jij hier gebruik van kunt maken.

1. Wat de boer niet kent

Mensen zijn bevooroordeeld als het gaat om het onbekende. Sterker nog: mensen vertrouwen vaak alléén iets waar ze al bekend mee zijn. Want veranderingen zijn eng en vooral oncomfortabel. Dat is waarom de beste nieuwe producten en diensten inspelen op een bekend patroon. Herkenbare momenten creëren vertrouwen. Het onbekende zorgt voor verwarring.

Een voorbeeld: 

Voordat de eerste iPhone éindelijk in de schappen lag, waren veel mensen huiverig voor het grote touchscreen. De interface van de telefoon daarentegen, was al wel bekend bij Apple-klanten. Ze maakte slim gebruik van een kalender met gelijkenissen van een fysiek exemplaar. En ook de indeling van het toetsenbord komt overeen met Apple’s fysieke toetsenbord. Ondanks het gebruik van de nieuwste technologie, voelde de telefoon aan als een bekend product en werd het snel succesvol. Ook jij kunt dit toepassen op jouw dienst of product. Heb je bijvoorbeeld een website? Vind dan niet opnieuw het wiel uit met aparte designs en heftige kleuren. Verdiep je liever in kickass-content en hou het design simpel en gebruiksvriendelijk. Want wat de boer niet kent…

People like and trust what they know; change is scary and uncomfortable

2. Te veel keuze maakt kiezen moeilijk

Niet kunnen kiezen omdat er te veel keuze is? Dit overkomt iedereen, bewust en onbewust. Het is moeilijk om in te schatten of iets het waard is, zonder het te vergelijken met andere producten of diensten. Mensen zijn geprogrammeerd om te vergelijken. Denk maar aan het boeken van een vakantie. Wedden dat je éérst alle websites afspeurt voor je het perfecte hotel hebt gevonden? Maar te veel keuze leidt tot stress. Maak het je klanten daarom altijd makkelijk. Neem als voorbeeld een prijstabel bestaande uit verschillende opties. Je klanten zullen zich comfortabeler voelen wanneer ze iets hebben om mee te vergelijken. Hou de opties beperkt, in een tabel niet meer dan 3 á 4 keuzes.  Het is verstandig om altijd transparant te zijn over de prijs én de specificaties van een dienst of product. Wanneer je dit niet doet zul je gegarandeerd klanten verliezen.

3. Speel in op de fear of missing out

Of het nu gaat om het delen van een post, aanmelden voor een nieuwsbrief of het volgen van een specifiek kanaal: soms ondernemen we een actie omdat een vriend of kennis dit óók heeft gedaan. Dat komt omdat wij mensen makkelijk overgehaald worden door het gedrag van anderen. Wanneer we zien dat iemand anders een product of dienst gebruikt en er ontzettend tevreden over is, zullen we het zelf ook sneller gebruiken. Ja, zelfs wanneer we er eigenlijk geen interesse in hebben. Het wakkert namelijk nieuwsgierigheid aan. De fear of missing out is een krachtige prikkel die je niet mag onderschatten. Plaats daarom testimonials en recensies prominent op je voorpagina. Heb je een nieuw product of dienst? Zet de klanten die er al gebruik van maken op de voorgrond. Deze mensen zorgen ervoor dat nieuwkomers sneller actie ondernemen. Maar let wél op dat je niet overdrijft!

4. Presenteer je autoriteit

Wanneer een autoritair persoon ons vertelt wat te doen zijn we vaak geneigd om zonder twijfel te gehoorzamen. Autoriteit gaat boven ons eigen instinct. Een mooi voorbeeld hiervan is een experiment uitgevoerd door psycholoog Stanley Milgram. De leraar verplichtte zijn leerlingen bij een foutief antwoord de student een schok te geven. Niemand zag het zitten, maar toch deed 65% wat er werd gevraagd. Waarom? Dat is de macht van autoriteit. Don’t worry. Ik ga nu je niet vragen jouw klanten een fysieke schok te geven wanneer ze geen aankoop bij je doen. Maar het hebben van autoriteit is wél ontzettend belangrijk om een betrouwbaar merk op te zetten. Je kunt zelf autoriteit opbouwen door aan klanten te vragen om testimonials. Ook is gastbloggen een optie of neem eens deel aan een podcast. Hou je van schrijven? Dan kun je ook gelijk groots uitpakken en een boek publiceren! Alles om autoriteit uit te stralen. Website bezoeker beinvloeden met testimonials

5. Ga voor een betrouwbaar uiterlijk

Don’t judge a book by its cover, right? Helaas: mensen beoordelen een product, website of dienst altijd op de looks vóór ze verder gaan met het lezen van de tekst. Het hebben van een sterke huisstijl is geen overbodige luxe. Waarom? Omdat binnen een paar seconden de klant al heeft bepaald of jij betrouwbaar overkomt of juist niet. Onderschat dus nooit de kracht van visuals. Probeer te begrijpen dat gebruikers hun mening baseren op wat de aandacht trekt. Wanneer dit een lelijke visual is, kun je ervan uitgaan dat je de klant hebt weggejaagd. Maar pas op: laat een mooi design nóóit voor gebruiksvriendelijkheid gaan. Je wilt de klant tenslotte niet kwijtraken!

6. Geef je klant een medaille

Ons natuurlijk instinct wil slagen. Succes behalen in alles wat we ondernemen. Het behalen van doelen laat ons goed voelen en geeft motivatie om nóg meer uitdaging te zoeken. Maar een competitie vraagt om een beloning. Het krijgen van een spreekwoordelijke medaille geeft ons namelijk een goed gevoel. Dit is dan ook de reden dat je overspoeld wordt met (online)challenges. Ondanks de hoeveelheid challenges werkt deze techniek nog steeds. Je speelt namelijk in op het instinct van de mens om te slagen. Te slagen in iets wat ze héél graag willen, zoals bijvoorbeeld beter worden in het schrijven van teksten. Halen ze de challenge niet?  Dan sta jij klaar met een mooie upsell om de klant verder te helpen. Website bezoeker invloeden met prijzen

7. De kracht van wederkerigheid

Mensen vinden het niet fijn om iets verschuldigd te zijn. Stel, ik bied jou gratis mijn dienst aan. Vervolgens boek je resultaten in de zoekmachine en als gevolg schiet de conversie omhoog. Wedden dat jij uiteindelijk de drang voelt om iets terug te doen? Handig, want dit kun jij zelf ook toepassen door middel van een gratis weggever of een waardevol cadeau in ruil voor gegevens. Een andere vorm van wederkerigheid is het toepassen van een wederzijdse concessie. Je begint met een extreem verzoek, iets wat sowieso wordt afgewezen. Na de afwijzing bied je een kleiner verzoek aan. De klant denkt dat je tot een concessie bent gekomen en zal sneller met je in zee gaan. Dit was natuurlijk jouw plan all along. Maar dat blijft ons geheimpje.

Je website bezoekers beïnvloeden

Je website bezoekers beïnvloeden is dus eigenlijk helemaal niet zo moeilijk. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. De voorzet is gegeven, nu moet je hem alléén nog even inkoppen. Vind je het toch lastig om aan de slag te gaan met deze psychologische technieken? Dan mag je natuurlijk altijd even een mailtje sturen naar iris@gonutsnow.nl of vul het contactformulier in.