Hoe je jouw website onweerstaanbaar kunt maken

Op het moment van schrijven zijn er 9 miljoen geregistreerde domeinnamen in Nederland. Dit betekent dat online vindbaarheid steeds belangrijker wordt. Je wilt namelijk wel gevonden kunnen worden door potentiële klanten! Wij leggen je daarom graag uit hoe je jouw website onweerstaanbaar kunt maken op tekstueel vlak. Want onderschat nooit de kracht van een goede tekst!

De kracht van een goede tekst komt weer helemaal terug. Verhalen zijn hot! Niet alleen zijn verhalen ontzettend aantrekkelijk voor onze hersenen, het kan mensen inspireren, verbinden en in beweging zetten. Iets wat jij als ondernemer waarschijnlijk maar al te graag wilt. Het is namelijk de perfecte manier om je klanten direct in actie te laten komen, zie het als een soort marketingmiddel. Maar wat is nou precies een goed verhaal en hoe trek je hier de aandacht mee?

Vertel jouw unieke verhaal

Het klinkt misschien voor de hand liggend, maar toch vergeten veel ondernemers de kracht van hun eigen unieke verhaal. Vaak zijn je klanten geïnteresseerd in jouw motivatie. Dus wakker nieuwsgierigheid aan door te vertellen waar je vandaan komt en wat jou drijft om te gaan ondernemen. Beschrijf jouw visie en vertel in details over je toekomstige dromen.

Probeer deze verhalen persoonlijk te houden en stop er een vorm van emotie in. Je verhaal kan zomaar herkenning oproepen bij een klant en dat bindt mensen aan jou en je bedrijf. Misschien ben je wel begonnen doordat het werken voor een baas je niet beviel of omdat je vanuit een uitkering bent gestart. Er is als bedrijf geen een verhaal krachtiger dan dat van jezelf. Hou het dus persoonlijk.

Wat is het probleem?

Als (beginnende) ondernemer is het verleidelijk om iedereen te willen helpen. Maar valt ‘iedereen’ wel in je doelgroep? Vast niet. Je wilt tenslotte alleen klanten aantrekken die de waarde zien in jouw product of dienst. Dus voordat je start met het schrijven van artikelen of het indelen van je website, is het verstandig om te bepalen wat het probleem is van jouw doelgroep en welke oplossing jij hen kan bieden. Waarom heeft de klant specifiek jou nodig en niet de concurrent? En wie is er bereid om voor jouw concept te betalen?

Het is een feit dat slecht nieuws het online beter doet dan goed nieuws. Niet overtuigd? Open dan maar eens verschillende nieuwswebsites zoals het AD of de Metro. Dit werkt ook zo bij (online) bedrijven, want problemen roepen urgentie op. Die urgentie zorgt weer voor hogere bezoekersaantallen. Toch zijn er op dit moment nog maar weinig (online) bedrijven die gebruik maken van deze strategie.

Het benoemen van een probleem klinkt misschien wat negatief, maar als je het juiste probleem aanhaalt zal je klant zich hierin herkennen. Ze schamen zich niet langer voor het probleem en voelen zich begrepen door jou als bedrijf. Wedden dat ze met je willen werken aan de oplossing?

Schrijf in spreektaal

Ondernemers zijn vaak geneigd om teksten extra formeel uit te typen. Het toevoegen van een paar deftige woorden geeft je al snel het gevoel serieuzer genomen te worden. Maar het tegendeel is waar! Het is namelijk bewezen dat spreektaal beter werkt, óók voor webteksten. Het schrijven van fancy woorden zullen snel als formeel en onpersoonlijk worden gezien.

Probeer het gesprek met je klant op papier zo vlot mogelijk te maken. De hersenen zullen hier positief op reageren en de lezer heeft het idee dat je direct tegen hem of haar praat. Ze letten daarom beter op en verwerken de informatie sneller. Uiteindelijk zullen de lezers eerder met je in zee gaan doordat jouw bedrijf een persoonlijk gevoel oproept.

Maak je tekst scanbaar

Belangrijk: op internet lezen we niet, we scannen. Het is namelijk bewezen dat we op een schermpje geneigd zijn sneller te lezen dan op papier. De gemiddelde lezer kijkt vluchtig op een website en de meest opvallende dingen ontvangt de aandacht. Dit betekent dat je teksten en blogartikelen een goede opbouw nodig hebben en duidelijk leesbaar moeten zijn. Op deze manier kun je toch nog jouw waardevolle boodschap aan de klant overbrengen.

Laat alles wat je weet over schrijven even los. Het opmaken van een effectieve webtekst gaat namelijk compleet tegen de regels in die je op school hebt geleerd. Het schrijven van lange en volledige zinnen is bijvoorbeeld een echte no-go. Probeer eens met bijzinnen te werken. En je mag ook echt gewoon je zin starten met een ‘maar’. Zorg er ook voor dat je in korte alinea’s werkt met duidelijke koppen.

Wil je iets echt laten opvallen? Druk het woord dan gewoon dik. Een klantvriendelijke website is overzichtelijk en scanbaar. Dit draagt bij onweerstaanbaar worden op het internet. Ga dus niet zitten prutsen met verschillende lettertypes, kleurtjes of de letterafstand. Als het je lukt je lezers te grijpen tijdens het scannen dan heb je de kracht van een goede tekst écht onder de knie.

De kracht van een goede tekst

Wil je tussen alle bestaande websites eruit springen en de juiste klanten aantrekken? Onderschat dan nooit de kracht van een goede tekst. Het vertellen van jouw unieke verhaal is namelijk de perfecte gelegenheid om je website een enorme boost te geven. Je klanten willen zich kunnen identificeren met een bedrijf en het product of de dienst die het aanbiedt.

Verdiep je in jouw ideale klant en probeer te achterhalen wat het probleem is van de doelgroep. Het is aan te raden om het probleem altijd te benoemen en daarna pas met de oplossing te komen. Maar maak het vooral persoonlijk. Geef je klanten de kans om jou te leren kennen. Doe je dit goed? Dan ben je onweerstaanbaar op het web!

Blijkt het jou toch niet zo makkelijk af te gaan? Neem dan contact met ons op of reageer onder dit bericht. We willen je graag helpen. 

2018-09-26T18:59:26+00:00

About the Author:

Ik hou van buiten de hokjes kleuren én ik ben een echte stuiterbal. Dingen bedenken doe ik graag en ik kan eindeloos blijven praten over van alles en nog wat. Daardoor ben ik altijd te porren voor een goed gesprek.