fbpx

Wanneer je aan de slag gaat met jouw verkooppagina is het verleidelijk om te schrijven vanuit de gedachte: ‘koop dit product’. Maar deze focus kan ervoor zorgen dat je uiteindelijk helemaal niets verkoopt. Jij wilt iets verkopen, maar jouw klant wil de oplossing voor een bepaald probleem. En daarom hebben wij 3 simpele copywriting technieken om je klant voorbij de ‘koop-knop’ te krijgen, voor je op een rijtje gezet.

In de marketingwereld is het belangrijk om naar beide kanten (verkoper en koper) te kijken, vóór je daadwerkelijk begint met het schrijven van een hele lap tekst. Dit betekent dat je moet begrijpen wat er in het hoofd van de klant omgaat vóór of tijdens de aankoop. Weet je dit niet? Dan is je pagina waarschijnlijk niet optimaal ingericht voor het beste resultaat.

De ratelende verkoper

Om dit probleem te visualiseren geef ik je een simpel voorbeeld: Je vader of opa bezoekt een telefoonwinkel, op zoek naar een nieuwe mobiele telefoon. De verkoper is ontzettend enthousiast over een bepaald model en ratelt maar door over alle toeters en bellen die het apparaatje bezit.

Terwijl de verkoper vrolijk doorkletst, denkt jouw vader of opa:

‘Oké, ik heb een mobiele telefoon nodig. Eentje die goedkoop is en ook nog eens makkelijk is te gebruiken. Het maakt me weinig uit wat het ding allemaal kan, zolang het maar belt. Ik wil liever gewoon thuis zijn.’

Dit voorbeeld lijkt misschien wat extreem, en de verkoper houdt totaal geen rekening met het probleem van de klant. Maar helaas gebeurt dit dagelijks, ook op webpagina’s. Doe je dit zelf ook? Dan zal jouw verkooppagina nóóit een oprechte connectie maken. En dat is zonde.

3 simpele copywriting technieken: wees geen vervelende telefoon verkoper

1. Kruip in de gedachten van de klant en verwerk dit in je tekst

Je product is geweldig. Daar ben je heilig van overtuigd. Nu de klant nog. Hoe pak je dit aan? Niet door te focussen op de technische snufjes van een product of de dienst, maar door in te spelen op het probleem van de klant. Jij bent de dokter met de perfecte oplossing, maar dan moet je ook eerst luisteren naar het probleem van de klant.

Neem nou de volgende zin:

‘Investeer in onze 30-daagse schrijfcursus en zie je website al na één maand  verbeteren.’

Dit stukje tekst gaat gelijk naar het verkooppunt, zonder de eventuele problemen van de klant aan te halen. Wat zou een klant met interesse in dit onderwerp kunnen denken?

‘Ik hou van bloggen, maar ik bereik nog niet voldoende mensen. Ik spendeer zoveel tijd aan het schrijven van artikelen, maar het aantal lezers gaat niet gestaagd omhoog. Ik was super enthousiast over mijn Social Media post, maar alleen mijn moeder heeft het geliket.’

De hoofdproblemen van deze klant zijn:

  • Weinig bereik
  • Veel tijd kwijt zijn zonder resultaat
  • Frustratie dat alleen zijn moeder zijn berichten deelt

Schrijvers die deze details verwerken in webteksten, bouwen een sterke band op met de lezer. Waarom? Omdat een tekst, gebaseerd op de lezer, aanvoelt als een gesprek tussen verkoper en klant.

Deze copywritingtechniek helpt je om een persoonlijke connectie te maken nog vóór er iets wordt verkocht. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw klant, vol vertrouwen en enthousiasme, overgaat op het doen van een aankoop?

2. Focus op het punt ná de verkoop

In copywriting probeer je niet de klant naar de ‘koop-knop’ te lokken. Je probeert ze juist voorbij deze knop te krijgen. Als je tijdens het schrijven alleen maar aan verkoop kunt denken, lijdt dit tot een zwakke call to action.

Dus neem je klant mee naar de verkoopknop. Herinner ze nogmaals waarom iets een ontzettend goed idee is. Welk probleem lost jouw product of dienst op? Wat zijn de resultaten ná de aankoop? Maak daarna gebruik van actieve zinnen en woorden om het aankoopproces positief door te zetten, zoals:

  • Start vandaag nog met copywriting;
  • Zet de eerste stap naar kickass-landingspagina’s;
  • Verdubbel je sales in 60 dagen;
  • Start de copywriting cursus waar marketeers al jaren over praten

Deze copywritingtechniek laat de klant visualiseren hoe het is om zonder het probleem te leven. Het focust dus op de oplossing en niet op de verkoop. Nu is het tijd voor onze laatste copywritingtip.

3 simpele copywriting technieken: aankoopproces

3. Neem de twijfel van de klant weg

Wanneer het aankomt op geld uitgeven aan een product of dienst, houden klanten er niet van om achteraf voor verassingen komen te staan. Daarom moet je het koopproces zien als een dichte deur: Als het voor de lezer niet duidelijk is wat er achter de deur afspeelt, dan zal twijfel de overhand nemen. Een gemiste kans.

Zelfs wanneer je ontzettend hard je best hebt gedaan op het benoemen van pijnpunten en het beschrijven van een leven zonder problemen, is het onmogelijk om iets te verkopen aan iemand die niet weet wat hij of zij kan verwachten.

Waarom? Omdat de echte details vaak niet zo mooi zijn als de verkooppraatjes. Tenminste dat vindt de traditionele verkoper. Want hij weet al precies wat er gaat gebeuren als iemand een product of dienst koopt. Maar de klant weet dit niet. Benoem het dus altijd!

Voorbeeld:

  • Wat gebeurt er precies na de ‘koop-klik’? Komt de lezer op een betaalpagina en is deze veilig? Of moet de lezer eerst een account aanmaken?
  • Wat gebeurt er na betaling? Krijgt de koper een bevestigingsmail? Of komt er een downloadpagina tevoorschijn?
  • Als je een service verkoopt, hoe lang duurt het voordat jij contact opneemt met de klant?

Neem je klant altijd mee door het gehele aankoopproces en geef twijfel geen ruimte.

3 simpele copywriting technieken: geef twijfel geen ruimte

3 simpele copywriting technieken: het hoeft niet moeilijk te zijn

Deze 3 simpele copywriting technieken bieden inzicht in het probleem van de klant, hoe je dit probleem moet benoemen, wat de beste oplossing is én hoe je het beste een verkooppagina kunt inzetten. Een goede verkooppagina neemt twijfel weg en laat conversie stijgen. Het hoeft dus écht niet moeilijk te zijn om te kunnen scoren met jouw website.

Hoe ga jij jouw klanten door het aankoopproces leiden? Mocht het je niet lukken, dan helpen wij graag.