fbpx

Er zijn talloze manieren om de bouw van een website aan te pakken. Velen denken dat een fancy webdesign genoeg is om klanten te werven. Webteksten worden vaak als bijzaak gezien die je ‘even snel’ wegtypt. Je kunt dit vergelijken met het openen van een mooi ingepakt cadeau, om vervolgens teleurgesteld te raken van de inhoud. Ga je binnenkort een website maken? Maak deze fout niet, maar kies voor de ‘content first, design second’-methode! In dit artikel leggen we je uit wat dit inhoudt.

De ‘content first, design second’-methode helpt je te bepalen wat je wilt vertellen en dit vervolgens met design te versterken. Op deze wijze wordt de websitebezoeker op een logische volgorde door de pagina geleid en is hij of zij meer emotioneel betrokken bij jouw content.

Wat is content first, design second?

Het zit stiekem al een beetje in de naam. Bij de ‘content first, design second’-methode kijk je namelijk eerst naar de tekstuele inhoud van jouw website, vóórdat je aan de slag gaat met het design. No worries: jouw teksten hoeven er nog niet perfect uit te zien voor je aan het design-proces begint. Het is wél belangrijk om vooraf al een goed beeld te hebben van waar jouw tekst over moet gaan en welke boodschap je over wilt brengen. Beantwoord vragen zoals:

  1. Wat zijn mijn missie, visie en kernwaarden?
  2. Welke kwaliteiten heb ik?
  3. Wat zijn mijn USP’s?
  4. Welke producten en diensten ga ik aanbieden?
  5. Welke informatie is relevant voor mijn klant?
  6. Hoe ga ik de klant overhalen om in actie te komen? (Call to action)

Het beantwoorden van deze vragen is cruciaal voor het ontwikkelen van een sterk en goed aansluitend design.

Content first, design second

Waarom eerst je webteksten (laten) schrijven?

Wanneer je de ‘content first, design second’-methode toepast, zul je al snel merken dat dit meerdere voordelen met zich brengt. Wij hebben ze voor je op een rijtje gezet:

1.   Je stapt in de schoenen van jouw klant

Door jezelf de bovenstaande vragen te stellen ga je veel bewuster om met de behoefte van jouw ideale klant en hoe jouw diensten en producten hierop aansluiten. Vanuit hun perspectief kijk je bewust naar de informatie en (design-)elementen, die ze graag op jouw website willen zien.

2.   Duidelijkheid voor de designer

Voor een designer is het vaak lastig om een helder beeld van jouw wensen te krijgen. Doordat je de boodschap en teksten al in grove lijnen hebt bepaald, kan jouw designer je veel beter helpen. Hij of zij begrijpt hierdoor goed, wie jouw doelgroep is en wat op het vlak van design nodig is om jouw boodschap te versterken.

3.   Een consistente website

Soms kom je op een site terecht, waar de teksten kloppen, maar het design tegenvalt. Of andersom. Dit beïnvloedt de eerste indruk, die klanten krijgen, wanneer ze jouw website bezoeken. Door met de ‘content first, design second’-methode te werken, vermijd je dit. Je zorgt ervoor dat jouw website consistent is en klopt. Hiermee is een goede eerste indruk gegarandeerd!

4.   Je bespaart tijd én zet een sterk verhaal neer

Kort maar krachtig: tijd is geld. Door deze methode toe te passen bespaar je uren aan heen en weer gebel of gemail met jouw webdesigner. Daarnaast vermijd je dat jouw verhaal kracht verliest, omdat je ruimtes in het design op moet vullen met minder relevante informatie. Want opvulling zwakt af. Een goed design tilt juist jouw verhaal altijd naar een hoger niveau.

5.   Meer betrokkenheid

Doordat de websitebezoeker zowel tekstueel als visueel getriggerd wordt, is hij of zij meer betrokken. Dit zorgt er uiteindelijk voor dat de kans op conversie tot klant groter wordt. En laten we eerlijk zijn: dit is de reden waarom de meeste ondernemers een bedrijfswebsite maken, toch?

Zo pas je content first, design second toe

Overtuigd en klaar om in actie te komen? Hieronder vind je een aantal tips, hoe je de ‘content first, design second’-methode voor jouw eigen website kunt toepassen.

1.   Begrijp de gebruiker

Wanneer je aan de slag gaat met deze methode moet je eerst de gebruiker/bezoeker begrijpen. Wat is de motivatie van de gebruiker om naar jouw site te gaan? Welke vervolgstap hoop je dat de gebruiker naar aanleiding van jouw website neemt? Door dit helder in beeld te brengen, heb je meteen een goede basis voor de vervolgstappen.

2.   Bepaal de doelen van de website en jouw bedrijf

Zodra je duidelijk weet wie de gebruiker is en wat zijn of haar motivaties zijn, moet je de doelen van jouw website en jouw bedrijf in beeld brengen. Kijk hierbij ook goed naar jouw antwoorden van stap 1. Deze moeten natuurlijk goed overeenkomen met de doelstellingen van jouw website en bedrijf.

3.   Kom in contact met een copywriter

Vele ondernemers gaan de mist in door alles zelf te willen doen en alvast een eerste versie te schrijven voor hun website. Het bespaart het je juist heel veel tijd en energie, om meteen een copywriter voor jouw website in te schakelen. De kans is namelijk groot dat jouw tekst structureel en SEO-technisch niet goed in elkaar zit, waardoor jouw copywriter alsnog moet herschrijven. Zonde! Heb je budget en wil je jouw website gelijk goed wegzetten? Aarzel dan niet en schakel al in deze fase een copywriter website in!

4.   Conversational prototyping

Ga (samen met jouw copywriter) het gesprek aan met jouw ideale klant door conversational prototyping toe te passen. Dit houdt in dat je met je ideale klant over jouw producten en/of diensten praat. Tijdens dit gesprek krijg je een goed beeld van de sterke en zwakke kanten van jouw aanbod en verhaal. Daarnaast merk je meteen waar de twijfel bij de klant zit en kun je hier met jouw teksten op inspelen. Tenslotte helpt dit gesprek je om de juiste tone of voice voor jouw webteksten te ontdekken. Meerdere vliegen in één klap dus!

5.   Verbeter de opzet van jouw website

Na stap 4 kan jouw copywriter (of jij zelf als je eigenwijs bent) aan de slag met de opzet van jouw website. In deze fase creëert hij of zij een eerste versie van het verhaal dat later op jouw website komt te staan. Het is belangrijk dat de kern van het verhaal goed staat vóórdat je naar stap 6 gaat. Hierdoor vermijd je opnieuw onnodig veel gebel of gemail met je designer.

6.   Communiceer de opzet met jouw designer

Tevreden met jouw verhaal? Tijd om er een designer bij te betrekken of om zelf aan de knutsel te gaan. Nu is het moment gekomen dat je jouw verhaal en boodschap met jouw designer deelt. Vervolgens kan hij of zij aan de slag om er een geheel van te maken door middel van design.

Wireframe tekenen website

Website maken: ga voor het totaalplaatje

Zoals je kunt zien heeft de ‘content first, design second’-methode talloze voordelen. Door goede copy te combineren met awesome design creëer je een website waar je u tegen zegt. En mocht je na dit alles toch nog twijfelen, denk aan deze woorden:

“Good copy makes good designs better. Bad copy, copy meant just to fit boxes and fill spaces, only makes for a pretty mockup.” – link

error: Zwieber niet stelen!