fbpx

Wat zijn headings? Een heading is een kop of tussenkop op een website. Zonder een (tussen)kop is het lastig om een stuk tekst te lezen. Koppen worden beschouwt als een van de belangrijkste punten voor de lezer. Waarom? Omdat eerst de aandacht gewekt moeten worden vóór je bezoeker begint aan het lezen van een artikel. Headings zijn wegwijzers die de lezer leiden door het hele artikel. Je hebt headings nodig om de aandacht te grijpen, duidelijk te maken waar het artikel over gaat en om een anker te bieden wanneer de lezer afdwaalt. Pluspunt: ze zijn ook nog eens goed voor je SEO.

Headings voor SEO

Het is namelijk niets nieuws om je zoekwoord in de titel van je blogartikel te plaatsen. Veel ondernemers denken dan ook dat dit gelijk zorgt voor een hoge ranking in de zoekmachines. Ja, het gebruik van goede koppen helpt Google te begrijpen waar het artikel over gaat en zal dit meenemen in het puntensysteem. Maar wanneer jij op nummer 1 probeert te komen op een bepaalde zoekterm zul je toch écht waarde moeten leveren over het onderwerp. Doe je dit niet? Dan maakt die pakkende titel niet het verschil.

Het gebruik van (tussen)koppen

Besteed jij je website uit? Dan zul je jouw developer regelmatig horen praten over H1- en H2-koppen. De vertaling voor dummies is iets makkelijker: H1 staat voor de titel van een artikel, hier gebruik je er maar één van per tekst. De overige headings zijn tussenkoppen en kunnen meerdere keren gebruikt worden. Let wel op dat je een H2-kop vóór een H3-kop plaats binnen een onderwerp. Het moet natuurlijk wel logisch blijven. Voorbeeld:  Wat zijn headings? (H1, H2, H3 koppen) Je kunt H1 t/m H6 inzetten, maar het is aan te raden om niet verder te gaan dan een H4 voor de leesbaarheid. Dus zijn jouw teksten toe aan structuur en wil je aan zoekmachineoptimalisatie doen? Dan is het gebruik van headings een prima start.