fbpx

SEO staat voor Search Engine Optimization, dat in het Nederlands zoekmachineoptimalisatie betekent. Een term die voor sommigen nog vreemd in de oren klinkt, maar het sleutelwoord is binnen online marketing. Wie vandaag de dag gevonden wilt worden op het web kan niet meer zonder een geoptimaliseerde website. Maar wat is SEO nou precies en hoe kun jij ervoor zorgen dat je website hoger scoort op het web?

Wat is SEO?

De beste manier om SEO te definiëren is als volgt:

Het optimaliseren van (mobiele) websites voor mensen die gebruik maken van zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo.

Dat optimaliseren doe je door middel van technieken die alles te maken hebben met online vindbaarheid. Hoe beter je gebruik maakt van die technieken, des te hoger je rang in zoekmachines. Jouw rang in zoekmachines wordt door verschillende factoren beïnvloed. Door het verbeteren van de verschillende factoren zal je hoger in Google gaan scoren en dus meer (organische) bezoekers naar je pagina lokken. En je hoeft er niet eens geld voor te betalen.

SEO-technieken

Om hoger te scoren in Google zijn er veel dingen om rekening mee te houden. Zowel de inhoud van je website als de manier hoe je website is opgebouwd spelen bijvoorbeeld een rol. Hieronder behandelen we kort een paar van de belangrijkste punten op het gebied van SEO:

Keywords

De basis van SEO begint bij zoekwoorden (of keywords). Stel jezelf de vraag: ‘op welke onderwerpen wil ik gevonden worden?’ en zet dit op papier. Nu is het de kunst om deze keywords terug te laten komen op je webpagina’s en teksten.  Overmatig gebruik van het zoekwoord wordt gezien als spammen. Probeer dus zo veel mogelijk af te wisselen tussen de woorden en gebruik synoniemen.

Rijke content

Een handige manier om verschillende zoekwoorden terug te laten komen op je website is door veel content te publiceren. Probeer dus eens een blog te starten over jouw diensten of relevante nieuwtjes. Let wel op. Staan er meerdere artikelen op je website met dezelfde soort tekst? Dan ga je de concurrentie aan met jezelf! Zorg altijd dat alles wat je publiceert waardevol en relevant is voor jouw klanten.

Titel tag en meta beschrijving

Met een goedgevulde website wil je natuurlijk dat zo veel mogelijk mensen weten wat ze aantreffen op jouw site. Dit doe je door middel van titels en meta beschrijvingen. De keywords die je hebt gekozen moeten terugkomen in je titels. Let wel op dat het lopende zinnen worden en geen loze woorden. De meta beschrijving is een korte samenvatting van de tekst op je pagina. Zorg dat dit kort en bondig is en sluit af met een duidelijk call-to-action.

Linkbuilding

Het laatste voorbeeld is linkbuilding. Dit wil zeggen dat jouw pagina’s (hyper)links bevatten naar pagina’s op jouw website maar ook naar andere websites. Wanneer er bezoekers worden doorgelinkt via een relevante brug, scoort je website hoger in de ranglijsten.

Dit is slechts een kleine greep uit het SEO-spectrum. Zoekmachines zoals Google zijn constant bezig met het vernieuwen van hun systemen en algoritmes. Daarnaast komen er dagelijks nieuwe concurrenten om de hoek kijken. Blijf jezelf altijd pushen om die eerste plaats te bemachtigen. Dit betekent constant optimaliseren. Je bent namelijk nooit écht klaar met SEO.

Maar wat is dan het verschil tussen SEO en SEA?

SEO is het hoger scoren in de ranglijsten van Google of andere zoekmachines. Maar er is nog een tweede optie om gevonden te worden. SEA, of Search Engine Advertising, houdt in dat je door middel van betaalde advertentie bovenin de zoekresultaten komt te staan. In tegenstelling tot SEO, waar de zoekresultaten organisch worden gevonden, is SEA dus een betaalde manier van online vindbaarheid.

wat is seo?

Hierboven vind je een mooi voorbeeld van het verschil tussen SEO en SEA. De eerste twee hits staan bovenin doordat zij het hoogste hebben geboden in Adwords, het SEA-programma van Google. De 3e plek is bemachtigd door een website die door middel van SEO het hoogst scoort.

Benieuwd hoe jouw website scoort op het gebied van SEO? Vraag dan nu een gratis SEO Check aan!