fbpx

Een bewegend maar geluidloze loop van frames, eindeloos maar toch eindig. Jup, als er één ding is waar het internet anno 2021 van smult is het een goede GIF. Je weet wel, zo’n grappig clipje, plaatje of sticker die oneindig vaak blijft doorspelen zonder dat je er op hoeft te klikken. En hoewel het concept van een GIF al ongeveer net zo oud is als het internet zelf, komt het kleine bestand de laatste jaren pas echt tot z’n recht. Zo kan één sterke GIF inmiddels fungeren als heel WhatsApp gesprek of juist een mean Twitteraar de mond snoeren. Maar ook in marketing campagnes worden GIFs steeds vaker succesvol ingezet. Dus als ’n plaatje al meer waard is dan duizend woorden? Tsja, dan is een sterke GIF nóg meer waard. En wij vertellen je graag waarom!

Inhoud van dit artikel:

Wat is een GIF?

GIFs… we hebben ze allemaal wel eens gezien, we hebben allemaal wel eens om ze gelachen en we hebben ze (bijna) allemaal wel eens gebruikt. Maar wat is het doel van zo’n GIF eigenlijk…

Oké, first things first. Het woordje GIF staat voor Graphics Interchange Format. Zegt je waarschijnlijk nog steeds precies niets. Dus nu even in begrijpelijk taal: een GIF is een geluidloos filmpje van 2 tot 6 seconden dat continue blijft afspelen. Het vertelt een verhaal zonder woorden. Zo’n filmpje kan een snippet zijn uit een film of een clip uit een TV-serie. Maar ook stickers met tekst, plaatjes, logo’s of gewoon van iemand hoofd zijn tegenwoordig hot op social media.

En hoewel een GIF veel weg heeft van een video is dat het niet helemaal. Een GIF is namelijk een afbeelding bestandstype vergelijkbaar met PNG en JPEG. Maar waar PNG en JPEG vaak statisch zijn kan een GIF type juist worden gebruikt voor bewegende afbeeldingen. Zo bestaat een GIF uit meerdere afbeeldingen of frames die allemaal net iets van elkaar verschillen. De beste omschrijving? Een digitaal flipboekje.

Een GIF ziet er ongeveer zo uit (maar let op er zijn verschillende soorten GIFs die we verder in dit artikel bespreken):

Waarom zijn GIFs populair op social media?

Voor we verder gaan gooien we er eerst even een funfact in. Want wist je dat de GIF al bestaat sinds 1987(!!) en is uitgevonden door Steve Wilhite. En hoewel jij waarschijnlijk het woord GIF leest zoals het hier staat (met een G dus), is de officiële uitspraak Wilhite volgens toch echt JIF… (mind = blown). Anywho, terug naar het heden anno 2021. Want hoewel de GIF dus al decennialang bestaat is het pas sinds de laatste jaren populariteit aan het winnen. Waarom nu pas you ask? Dat heeft meerdere redenen. Een daarvan is… het internet.

Voor het afspelen van een GIF heb je namelijk vrij snel internet nodig. Nu misschien de normaalste zaak van de wereld. Een tiental jaar geleden not so much. Zeker niet op je mobiele toestel. En dat brengt me gelijk bij de volgende reden. Want GIFs worden massaal gebruikt en gedeeld op sociale applicaties, zoals WhatsApp, Telegram, Facebook Messenger, Instagram, Twitter en Snapchat. Applicaties die we vandaag de dag niet meer weg kunnen denken. Maar vroeger moesten we het toch echt doen met Hyves of MSN. Op ’n een vaste computer 😉

3 redenen waarom GIFs populair zijn op social media

Oké, punt gemaakt Iris. We leven niet meer in de prehistorie. Een grootdeel van de wereldbevolking beschikt namelijk over snel internet. En ook de jongere generatie bevindt zich meer online dan ooit tevoren. Met groeiende aantallen op ongeveer ieder social media platform was het een kwestie van tijd dat de GIF populariteit zou winnen. En dit zijn de drie voornaamste redenen:

1.   Een plaatje zegt meer dan duizend woorden. Maar een GIF nog meer!

Auw. Toegegeven, dit typen als tekstschrijver doet ’n beetje pijn. En toch is het waar: een GIF zegt meer dan duizend woorden ooit zouden kunnen. Waarom? Omdat er altijd wel een GIF te vinden valt die precies uitdrukt wat jij wilt zeggen. Denk aan een passende gezichtsuitdrukking, feestende beweging op grappig scenario. In vergelijking met tekst en statische afbeeldingen kan één GIF onwijs veel informatie bevatten en is ook nog eens makkelijk te delen.

2.   Een GIF grijpt de aandacht

Ken je het gezegde ‘je hebt echt de concentratie van een goudvis’? Vrij outdated. Want inmiddels bezit de goudvis over ’n langere spanningsboog dan de mens. Jep, wij mensen zijn snel afgeleid. Heel snel afgeleid. Onderzoek toont zelfs aan dat gebruikers maar 28% van de woorden op bijvoorbeeld een webpagina lezen. Ook een hele video afkijken blijkt een heuse opgave. En laat in dat stukje ongeduld nu precies de kracht van een GIF liggen! Want met maar 2 tot 6 seconden kijktijd wordt een GIF bijna altijd helemaal bekeken. Beweging grijpt de aandacht. Jouw boodschap doet de rest.

3.    Een GIF is makkelijk(er) te onthouden

Oké, fair enough. Deze derde reden hangt nauw samen met het gezegde ‘een plaatje zegt meer dan duizend woorden’. Alleen dit stukje gaat niet om wat de boodschapper wil overbrengen, maar over wat de ontvanger onthoudt! Want wist je dat het menselijk brein plaatjes en afbeeldingen 60.000 keer sneller verwerkt dan tekst? Zeker wanneer het plaatje beweegt en de aandacht grijpt. Ja, misschien hou je meer van woorden en geschreven tekst. Wij in ieder geval wel. Maar een sterk plaatje laat weinig ruimte voor (verkeerde) interpretatie over. Vrijwel iedereen snapt wat een afbeelding vertelt en wordt ook nog eens makkelijker onthouden. Niet gek dat hele online conversaties tegenwoordig uit GIFs bestaan.

Verschillende soorten GIFs

Eerder in dit artikel gaven we al aan dat een GIF bestaat uit meerdere afbeeldingen of frames die allemaal net iets van elkaar verschillen. Zet deze achter elkaar en er speelt een soort filmpje af. Maar wist je dat er in het soort GIF ook nog verschil zit? We breken deze voor het gemak even op in grofweg 3 soorten:

1.   GIF van afbeeldingen of foto

Dit is een GIF die ontstaat door twee of meer foto’s of afbeeldingen samen te voegen met korte overgangen tussen iedere foto. Het digitale flipboek effect.

2.   GIF met achtergrond

Een GIF met achtergrond wordt vaak gemaakt van clips of snippets uit bekende films, favoriete Tv-series of sterke merkadvertenties. De meeste GIFs die op sociale media (denk aan Facebook, Twitter en WhatsApp) worden gebruikt zijn in dit format.

3.   GIF zonder achtergrond

Een GIF zonder achtergrond is vaak een grafische animatie met een transparante achtergrond, zoals logo’s of bewegende tekst. Maar deze GIFs kunnen ook gemaakt worden van video’s waarbij de achtergrond wordt verwijderd. Denk aan bekende (of onbekende) mensen die voor een green screen staan en typische bewegingen maken of gezichtsuitdrukkingen tonen. Een GIF zonder achtergrond noemen we ook wel sticker GIFs en zie je vooral terug in Instagram Story’s.

Waar kan ik bestaande GIFs vinden?

Je weet nu wat GIFs zijn en welke soorten GIFs er bestaan. Uiteraard kun je direct reten enthousiast aan de slag gaan met het maken of laten maken van je eigen GIFs. Maar wat als wij je vertellen dat eerst even koekeloeren wat hot is niet per se een slecht idee is? Er zijn namelijk meerdere websites te vinden die beschikken over een database vol leuke bewegende plaatjes. Laat je inspireren. Ga ze gebruiken. En zoek uit wat bij jou en je bedrijf past. Waar? Nou hier bijvoorbeeld:

Waarom moet ik GIFs op social media gebruiken?

Of je het nu leuk vindt of niet: GIFs zijn here to stay en zullen blijven stijgen in populariteit. Ik spreek uit ervaring. Want wanneer zélfs je opa op WhatsApp antwoord met een GIF weet je dat het menens is ;-). Anywho, het gebruiken van GIFs op sociale media als bedrijf is dus zeker aan te raden. Waarom? Omdat authentieke merken en bedrijven anno 2021 inzetten op persoonlijke en nauwe relaties met hun publiek. En het juiste GIFje kan zomaar eens bijdragen aan het maken van deze connectie. Het oneindige filmpje is namelijk de perfecte snack om de korte aandachtspan van jouw ideale klant te trekken en vast te houden. Nog niet helemaal overtuigd? Dit zijn nog meer redenen waarom jij GIFs op sociale media moet gebruiken:

  • GIFs zijn makkelijk deelbaar
  • GIFs laten zien dat je mee gaat met de tijd en trends
  • GIFs tonen je fun en menselijke kant (ze maken je benaderbaar)
  • GIFs voegen meer context of emotie toe in een kort bericht

Nuts gaan met je eigen persoonlijke GIFs?

Denk jij na het lezen van dit artikel WIL.IK.OOK.? Dat kan! Ja, er zijn inmiddels al miljoenen GIFs te vinden op het internet. Maar eerlijk is eerlijk: geen een GIF is jouw hoofd, jouw huisstijl of jouw logo. Dus. Tijd om te shinen voor ons green screen! Dit kan bij ons thuis in de Hoeksche Waard of gewoon bij jou op locatie. Alleen animatie GIFs van bijvoorbeeld je logo? Ook mogelijk. Zien we je snel?

Alle informatie, inclusief tarieven en veel gestelde vragen, kun je vinden op deze pagina. Maar gelijk contact opnemen mag natuurlijk ook. Dan kan door op deze link te klikken.