Wat is neuromarketing?

De term neuromarketing refereert naar het gebruik van medisch breinonderzoek om de impact van marketing en advertenties op klanten te meten. Marketeers proberen al jaren te achterhalen wat consumenten denken door middel van focusgroepen en enquêtes. Maar dit gaf nooit duidelijk het hele proces weer.

Een neurowetenschapper houdt zich daarom, met behulp van hoogwaardige apparatuur, bezig met het in kaart brengen van de hersenen en de werking ervan. Als marketeer of copywriter is het belangrijk om de klant te begrijpen. De reacties op stimuli (geluid, afbeeldingen, filmpjes, websites) worden onderzocht om zo te achterhalen wat de consument denkt en doet. Vervolgens wordt dit in de praktijk toegepast.

Neuromarketing in vakgebieden

Neuromarketing is niet per definitie een nieuwe manier van marketing. Het is een nieuwe manier om de huidige marketing te onderzoeken en, indien nodig, te verbeteren. Op dit moment komt neuromarketing voor in verschillende vakgebieden:

  • Branding: Het meten van merkbeleving en associaties.
  • Product Design: De reactie van de klant op een verpakking achterhalen.
  • Advertenties: Het begrijpen van ons onderbewustzijn bij het zien van een advertentie.
  • Besluitvormingsproces: Het ontdekken hoe bijvoorbeeld een omgeving de klant kan beïnvloeden in het beslis en koopgedrag.
  • Onlinegedrag: Het achterhalen hoe deze nieuwe vorm van media ons beïnvloed en ons onlinegedrag bepaald (waar klikken we op en waarom)
  • Entertainment: Het achterhalen wat er met de klant gebeurd wanneer entertainment hen naar een denkbeeldige wereld stuurt.

Neuromarketing maakt gebruikt van verschillende technieken en hulpmiddelen om te meten hoe de klant zich gedraagt en reageert. Van relatief makkelijk en goedkope technieken zoals eye-tracking en gedragsexperimenten, tot moeilijke en duurdere methodes zoals het meten van verandering van activiteit in verschillende delen van de hersenen (fMRI) en het bepalen van de reactie van een specifiek deel van de hersenen (EEG).

Meer weten over neuromarketing en hoe jij hier gebruik van kunt maken? Wij helpen je graag verder.

2018-09-02T12:45:13+00:00

About the Author: