fbpx

Wat is een marketing funnel? Een marketing funnel is een trechter waarin de verschillende stadia van een potentiële klant zichtbaar zijn. Het helpt jou als ondernemer te visualiseren waar de bezoeker afhaakt (zonder een aankoop te hebben gedaan) én wat ze drijft om een (betalende) klant te worden. Een trechter gaat van breed naar smal, op deze zelfde manier werkt jouw website. Er zullen meerdere bezoekers je pagina bekijken, maar niet iedereen zal doorklikken en zeker niet iedereen neemt iets bij je af. In het eerste deel van de trechter zitten dus de meeste mensen. Deze heb je aangetrokken door iets gratis weg te geven, zoals een eboek of blogartikelen. Een stapje verder in de trechter wordt deze bezoeker een potentiële klant, of ook wel lead genoemd. Deze klant heeft zijn e-mailadres ingevuld in ruil voor bijvoorbeeld deelname aan een webinar. Ze kennen je bedrijf en vinden je op dit punt waardevol. De trechter vervolgt naar een nóg smaller niveau en je verzamelde lead wordt een prospect. Hij of zij is op de hoogte van wat je aanbiedt doordat je regelmatig wat van je laat horen. Deze potentiële klant geniet nog steeds van de gratis content, maar de bereidheid om te betalen wordt steeds groter. Het laatste puntje van de trechter is de plek waar jouw kopende klanten zich bevinden. Zij hebben de hele funnel doorlopen en zijn enthousiast over de gratis content. Nu willen ze meer. Ze trekken hun portemonnee om het eindproduct aan te schaffen. Belangrijk: 80% van je bezoekers zullen pas na 5 à 12 contactmoment iets van je afnemen. Blijf daarom je potentiële klant altijd kietelen met herhaaldelijke informatie. Wat is een marketing funnel?