fbpx

Jij bent een ondernemer, of misschien een ondernemer to-be. Als ondernemer weet jij uiteraard álles van jouw product of dienst. Noodzakelijk. Maar niet altijd even praktisch. Wat als ik jou vertel dat jij regelmatig klanten, zowel offline als online, misloopt júist door een overvloed aan kennis? Tja, effectief communiceren is een vak apart…

Is het je wel eens opgevallen dat, wanneer je uitlegt aan anderen wat je nu precies doet, de persoon waar je tegen praat het niet snapt? Je weet niet precies wanneer, maar ergens tijdens je verhaal is hij of zij de draad kwijtgeraakt. Frustrerend. Want waarom is het zó lastig om te vertellen wat we doen, terwijl dit dagelijkse kost is en we waarschijnlijk meer weten over het onderwerp dan een ander?

Precies. En dát is nu juist het hele punt. Want jouw hoeveelheid kennis kan zomaar veranderen in…

De vloek die kennis heet

Denk je nu: “Ha, dat overkomt mij écht niet”? Leuk! Dan ga ik met dit artikel jouw bubbel breken. Want geloof het of niet: bijna iedereen krijgt regelmatig met The Curse of Knowlegde (in het Nederlands ‘De vloek van kennis’ – wat toch nét iets minder lekker klinkt) te maken. Bewust of onbewust.

Jup, óók ik. Bijvoorbeeld op een verjaardag waar ik mijn oma probeer uit te leggen wat ik nu precies doe. Of wanneer ik een klant wil laten inzien dat die pas gebouwde website niet écht conversievriendelijk is ingericht. De waarheid is – of je nu een freelancer, professional, coach, consult, of werkzoekende bent – dat we allemaal wel eens worstelen met het communiceren van iets heel simpels op een begrijpelijk manier.

De tikkers en de luisteraars   

Wanneer je mij al wat langer kent weet je dat ik van onderzoekjes hou. Laat me je daarom overtuigen met een onderzoek van Elizabeth Newton uit 1990 (en ja, dit onderzoek is nog stééds relevant).

In dit onderzoek werden de deelnemers opgedeeld in twee groepen: tikkers en luisteraars. Elke tikker werd gekoppeld aan een luisteraar. De tikker mocht een bekend liedje, zoals “Happy Birthday” of “Row, Row, Row Your Boat”, kiezen om vervolgens het melodietje na te tikken op een tafel. De luisteraar moest – zonder behulp van andere muziek – de titel van het liedje raden.

Vóór het onderzoek startte werden de tikkers gevraagd om te voorspellen hoe vaak de luisteraar het juiste liedje zou raden. De tikkers waren optimistisch. Ze verwachtte dat de luisteraar zéker 50% zou raden. Want het waren toch wel bekende liedjes. Maar uit de 120 liedjes die werden getikt, raadden de luisteraars maar 3 liedjes.

de vloek van kennis

Het voornemen vs. de impact

Hoe kan het dat de tikkers zó ontzettend fout zaten in hun schatting?

Het probleem was dat de tikkers de melodie van het gekozen liedje in hun hoofd hoorde tijdens het tikken. De luisteraars niet. De kennis van het liedje onder de tikkers zorgde ervoor dat het inschattingsvermogen compleet naast het échte resultaat zat. De kennis werd een vloek.

Nieuwsgierig of dit écht zo werkt? Haal de persoon naast je eens over om het spelletje na te spelen. Naast leerzaam óók nog eens garantie voor lol 😉

Lijd jij stiekem aan The Curse of Knowlegde?

Door onze kennis gaan we er dus vaak vanuit dat het publiek begrijpt waar we het over hebben terwijl dit niet het geval is. Het resultaat? Conflicten tussen werkgever en werknemer, of als ondernemer moeite hebben om aan klanten te komen. Hoe je erachter kunt komen of jij lijdt aan de vloek van kennis? Door te beseffen dat we er allemaal aan lijden. Niemand is er immuun voor. Gelukkig is het wél vrij makkelijk om de vloek te herkennen in je eigen gedrag.

Effectief communiceren kun je leren!

Heb je een website? Laat hem eens lezen door iemand die géén verstand heeft van jouw vakgebied en vraag om feedback. Ditzelfde geldt voor je sales pitch. Of misschien wel je sollicitatiebrief.

Het overwinnen van de ‘vloek’ is simpel – maar niet makkelijk. Probeer jezelf te verplaatsen in de persoon of groep waar je tegen praat. Vraag daarna jezelf af, wat is hun niveau binnen dit onderwerp, wat zijn hun doelen, pijnen, frustraties en ambities?

Weet je deze details over je ideale klant, doelgroep, werkgever of werknemer niet? Ga dan eerst terug naar de basis. Want anders verspil je tijd, geld én energie. Effectief communiceren kun je leren. Echt waar.

Heb je na het lezen vragen gekregen over dit onderwerp? Of ben je benieuwd of jouw websiteteksten wél de vloek van kennis weten te verslaan? Stuur dan een berichtje naar iris@gonutsnow.nl. Ik kijk graag met je mee!