fbpx

Je bent zelfstandig ondernemer geworden omdat je graag zelf kiest met wie je samenwerkt. Vaak kies je voor mensen die je ‘leuk’ vindt, maar weet jij eigenlijk wie jouw ideale klant is? Potentiële klanten zullen zich sneller aangesproken voelen wanneer jouw website voor hen is ingericht. Dus voordat je begint met typen: omschrijf je ideale klant. Wij hebben verschillende websites voorbij zien komen met de titel ‘welkom’. Heel lief, want je wilt tenslotte dat iedereen zich welkom voelt. Maar is ‘iedereen’ jouw potentiële klant? En had deze klant zich niet welkom gevoeld zonder deze titel? Wij raden daarom altijd aan om in de eerste titel afgebakend te vertellen wat je doet én voor wie het is bedoeld. Zo voorkom je wegklikken in de eerste seconden.

Doe onderzoek naar jouw ideale doelgroep

Vaak worden wij benaderd voor het schrijven van webteksten. Maar wanneer we vragen wie de doelgroep is, wat het probleem van de klant is of welke tone-of-voice daarbij aansluit, krijgen wij nooit één helder antwoord. Het is daarom ontzettend belangrijk om vooraf onderzoek te doen naar jouw ideale doelgroep. Wanneer je al klanten hebt, kun je kijken naar de persoon die jou het meeste plezier oplevert en hoe je achter zijn of haar eigenschappen kunt komen. Heb je nog geen klanten? Dan is het verstandig om te kijken naar het probleem, de persoonlijke eigenschappen en de fysieke eigenschappen van jouw ideale doelgroep.

De vragen die je kunt stellen

Om alvast een beeld te creëren van de vragen die je jezelf kunt stellen, hebben wij een kort lijstje gemaakt. Natuurlijk kun je hier vragen aan toevoegen die voor jouw bedrijf belangrijk zijn. Pak na het lezen van dit artikel dus gelijk een pen en papier. En omschrijf je ideale klant duidelijk.

  1. Het probleem: Wat is het probleem van jouw klant? Wat hebben ze nodig? Waar willen ze mee geholpen worden? Welke oplossing kun je hen bieden?
  2. Demografische eigenschappen: Op welke leeftijd richt jij je? Zijn jouw klanten man of vrouw, of misschien beide? Wat is het inkomen van je klant Is hij/zij een zzp’er of heeft hij/zij een vaste baan?
  3. Persoonlijke eigenschappen: Heeft je ideale klant hobby’s? Wat voor karakter heeft hij/zij? Is er iets erg belangrijk voor jouw ideale klant?

Ga aan de slag: omschrijf je ideale klant!

Ook wij hebben onze ideale doelgroep moeten schetsen en bijschaven. Onze ideale klanten zijn op dit moment zelfstandige ondernemers die nét gestart zijn en graag willen groeien. Het invullen van hun website doen ze graag zelf, maar ze staan wel open voor advies om dit gelijk goed aan te pakken. Het is voor ons belangrijk dat de klant leergierig is en positief is ingesteld. Zo leer je immers het snelst.

En nu jij! Hoe ziet jouw ideale klant eruit? Laat het ons weten!