fbpx

Je hebt een ontzettend mooi product of sterke dienst. Wanneer mensen dit ontdekken, kunnen ze niet meer leven zonder. Maar ze hebben het nog nooit gebruikt of gekocht en weten nog niet wat ze missen. Het is verleidelijk om alle sterke functies op te noemen. Maar haal de juiste pijnpunten aan. Want dat werkt beter!

Het product dat jij verkoopt maakt voor de klant geen verschil. Zolang het maar een bepaald probleem oplost. Iemand met overlast van ongedierte wil uiteindelijk dode muizen, geen mooie vallen. Je kunt dus ontzettend veel moeite stoppen in het benoemen van de specificaties. Maar welk probleem lost jouw product of dienst eigenlijk op

Het probleem is altijd belangrijker

Stel je eens voor: je potentiële klant ligt in de nacht wakker. Wat gaat er door het hoofd van je klant? Waar zit hij of zij mee? En wat kan dit probleem oplossen? Wat jouw klant wakker houdt in de nacht, is altijd belangrijker dan het product dat jij verkoopt. Probeer hier dus bij het schrijven van teksten rekening mee te houden.

Er zijn vele copywriters en tekstschrijvers die vol trost vertellen hoe snel ze een stuk tekst kunnen uitpoepen. Ze hebben zogenaamde ‘magische vingers’. Maar maken ze ook écht connectie met de lezers? Of verkopen ze alleen het product? Loze woorden halen vaak niets uit.

snel typen op een toetsenbord

Hoe achterhaal je het probleem van de klant

Om een echte connectie te kunnen maken moet je achterhalen wat het probleem van de klant is. Dit kun je doen door middel van een marktonderzoek binnen jouw doelgroep. Of je stelt huidige klanten verschillende vragen. Ben je er achter wat iemand bezighoudt? Dan is de eerste stap gezet.

Probeer de woorden die jouw klanten gebruiken zelf óók te gebruiken. Op deze manier heb je gelijk de juiste tone-of-voice te pakken. Je hebt hier geen copywriting skills voor nodig. Zolang jij de vinger op de zere plek weet te leggen en empathie toont aan de lezers, zul je altijd scoren. Met of zonder jarenlange ervaring.

slapende vrouw

Werk achterstevoren

Dus wanneer je de volgende keer aan de slag gaat met je teksten, probeer dan te beginnen met het aanhalen van de juiste pijnpunten. Het mag best even prikken. Benoem daarna de consequenties, gevolgd door een beeld over een leven zonder het bepaalde probleem. Werk op deze manier terug naar het product of de dienst.  En onthoud: Verkoop niet het matras, maar een goede nachtrust.

Vind je het lastig? Of weet je niet zo goed wat de pijnpunten van jouw klant zijn? Stuur ons dan even een berichtje. Wij kijken graag mee!