Waarom scoort een standaardwebsite vaak beter bij het publiek?

Ben jij ondernemer? Dan wil je vast een persoonlijke website hebben. En dan het liefst een website die anders is dan andere standaardwebsites. Want jij bent anders. Dat mogen de bezoekers best weten. Maar is een standaardwebsite eigenlijk echt zo verkeerd?

Een website moet meteen duidelijk zijn. Zo niet, dan raak je de bezoeker al binnen een paar tellen kwijt. De kans is groot dat hij of zij ook niet meer terugkeert. Het is daarom belangrijk om goed op te vallen met je website. Het bouwen van een totaal andere website is niet aan te raden. Een standaardwebsite is dan zo verkeerd nog niet.

Ga voor standaard in gebruik

Waarom? Omdat je het jouw bezoekers makkelijk moet maken. Je website openen met een full screen video lijkt leuk en hip, maar in werkelijkheid roept dit alleen maar ergernis op bij bezoekers. Ze willen namelijk snel de juiste informatie. Zonder te veel poespas. En het liefst binnen de eerste drie seconden, want anders is het kruisje snel gevonden. Helderheid is dus belangrijk.

En daarom zijn er verschillende zaken die bij iedere website hetzelfde zijn. Dit biedt overzicht en het voorziet de klant snel van de juiste informatie. Verschillende elementen zijn:

  • Een logo links bovenin
  • Een klikbaar logo (terug naar de homepagina)
  • De navigatie aan de rechterkant van het logo
  • Navigatie sluiten met contact
  • Een responsive website

Je bent natuurlijk vrij om zelf je website in te delen zoals je wilt. Maar wanneer je de gebruikelijke elementen niet toepast op jouw website zal dit leiden tot verwarring. We zijn nu eenmaal simpele wezens en we houden niet van lang zoeken. Hou daar rekening mee.

Responsive standaardwebsite

Wees anders, creëer unieke inhoud

Dat de lay-out van je website misschien wat standaard is, betekent niet dat je website saai hoeft te zijn. Je kunt jouw website uniek maken door een huisstijl toe te passen met kleuren en lettertypen die bij jouw dienst of product passen. Ook persoonlijke foto’s doen het altijd goed.

Het onderscheidend vermogen van jouw bedrijf ligt ‘m niet in het design van je website. Prikkel bezoekers met unieke content. Haal de juiste pijnpunten aan en kies voor een goede opbouw. Dit, in combinatie met een sterke huisstijl, zal je conversie doen laten stijgen.

Een standaardwebsite: ga altijd voor makkelijk

Ja, jij bent anders en dat mag iedereen weten. Maar een standaardwebsite zorgt voor weinig frustratie bij de bezoekers. Probeer daarom altijd standaard in gebruik te blijven, maar uniek in de inhoud. Want dan zul je scoren!

2018-08-29T15:47:01+00:00

About the Author: