Hoe vind je de juiste foto’s voor op je website?

Of beelden echt meer zeggen dan 1000 woorden is altijd maar de vraag. Toch blijft het een feit dat een website niet zonder de juiste foto’s kan. Die simpele stockfoto lijkt misschien onschuldig, maar het kan ervoor zorgen dat bezoekers op afstand blijven. Zorg dus dat je afbeeldingen in orde zijn als je de juiste mensen wilt aantrekken. Helaas is het vinden van de perfecte websitefoto’s niet altijd even leuk. Daarom helpen we je graag op weg bij het vinden van de juiste foto’s op je website.

Foto’s vertellen een verhaal. Jouw verhaal. Je wilt natuurlijk dat dit zo mooi mogelijk wordt uitgebeeld. Maar doe je dat met plaatjes van Google of kies je voor een ongemakkelijke fotoshoot in sepia tint? Wat je ook kiest, je moet gaan voor foto’s die passen bij jou en je bedrijf. Maar voor je zover bent moet je eerst op een rijtje hebben wat je precies wilt bereiken.

Maak een plan

Zonder een concreet doel zijn de plaatjes slechts opvulling en zal je nooit de juiste mensen aanspreken met je pagina’s. Het is dan ook ontzettend belangrijk om eerst vast te stellen wat het doel van de juiste foto’s op je website wordt. Een doel kan zijn: klanten kennis laten maken met jouw innoverende product of vertellen waarom jouw service de wereld gaat verbeteren. Je website bestaat uit meerdere onderdelen, dus je kunt best verschillende doelen voor jezelf stellen.

Als je weet wat je wilt bereiken kun je gaan kijken hoe jouw doelen vertaald kunnen worden in beeld. Ga voor iedere plek waar een afbeelding komt te staan na hoe je dit deel van de pagina eruit kan laten springen. Stel: je hebt drie kolommen waarbij het doel van de drie afbeeldingen is om te vertellen wat jouw product uniek maakt. Zorg dan dat op alle drie de foto’s het product ook echt in beeld is. Nog beter zou het zijn als jij degene bent die het product vasthoudt.

Tip: De grootste fout die je kunt maken is een foto plaatsen als ‘opvulling’. Foto’s voor decoratie worden compleet genegeerd door bezoekers. Probeer in plaats daarvan een video, een infographic of een leuk lijstje.

De juiste foto’s op je website: Waar haal je ze vandaan?

Nu je weet wat voor verhaal je wilt vertellen is het tijd om afbeeldingen erbij te vinden. Er zijn verschillende manieren om foto’s te verzamelen die jouw website tot een prachtig geheel kunnen maken. De vier meest gebruikte manieren zijn:

  • Google Images
  • Stockfoto’s
  • Foto’s met je eigen camera/telefoon
  • Fotograaf inhuren

 

Google Images

Dit is natuurlijk een inkoppertje, maar we willen het toch nog even benoemen. Er is niet één vraag waar de alwetende Google geen antwoord op heeft. Ook met het vinden van de juiste afbeelding weet de zoekmachine wel raad. Een groot voordeel van Google is dat er ontelbaar veel plaatjes te vinden zijn, in alle soorten en maten.

Wel is het belangrijk om afbeeldingen te zoeken die geen auteursrechten hebben. Veel mensen downloaden klakkeloos afbeeldingen van Google, zonder toestemming te vragen aan de persoon die de foto heeft geüpload. Zoek dus naar afbeeldingen die hergebruikt mogen worden. Dit doe je door je zoekopdrachten te filteren op: ‘Gelabeld op hergebruik’. Zo weet je zeker dat er nooit een flinke boete op de deurmat valt.

Stockfoto’s

Zie je het al voor je; een wit mannetje en een knalrood vraagteken? De meeste stockfoto’s zijn ontzettend afgezaagd en verdienen niet snel een plekje op je website. Maar hoe zit het met je blogartikelen? Die zijn ook belangrijk voor de juiste foto’s op je website. Gelukkig zijn er genoeg sites die prachtige foto’s aanbieden. Je kunt ervoor kiezen om op gratis websites te zoeken, maar de kans is groot dat je niet de enige bent en de kwaliteit is vaak niet heel hoog. Een andere optie is om een abonnement af te sluiten bij bijvoorbeeld Shutterstock of Adobe Stock. Waar je uiteindelijk ook voor kiest: zorg dat er geen afgezaagde afbeeldingen op je homepagina verschijnen. Dat is echt not done.

Let bij het zoeken van stockfoto’s ook goed op de resolutie van een afbeelding. Het lijkt namelijk alsof dat berglandschap een zo’n groot mogelijke afbeelding moet zijn, maar het tegendeel is waar. Door foto’s van honderden MB’s wordt je website ontzettend traag en verlies je veel je klanten. Gebruik voor websites de vuistregel dat afbeeldingen altijd 1920 x 1080 pixels moeten zijn en zeker niet groter dan 1 of 2 MB. Zo laden de pagina’s lekker snel en blijft het een mooi plaatje.

Foto’s met je eigen camera/telefoon

Is uren rondstruinen op het internet voor het perfecte plaatje niets voor jou? Ga er dan zelf op uit! Daar heb je echt geen dure spiegelreflexcamera voor nodig. Met een gemiddelde smartphone kun je al de mooiste kiekjes schieten, zolang je weet waar je mee bezig bent. Vaak zitten er in je toestel verborgen instellingen die misschien perfect zijn voor jouw websitefoto’s.

Missen je foto’s toch die extra touch en wil je liever geen geld investeren in een camera met meer functies? Probeer dan eens te kijken naar filters voor je camera. Vaak zitten er bij je toestel standaard filters voor verschillende soorten licht, weer, kleuren of locaties. Mocht daar niks tussen zitten kun je altijd kijken naar andere apps.

Huur een fotograaf

Een goede website is persoonlijk en met de juiste foto’s op je website straal je persoonlijkheid uit. Bezoekers weten wie je bent en snappen ook snel wat jij nou precies doet. Door een fotograaf in te huren kun je precies de afbeeldingen krijgen die aansluiten bij jouw website. Niet alleen creëer je unieke beelden met een fotograaf, het geeft jouw bedrijf een gezicht. Uiteindelijk is het de bedoeling dat je klanten naar jou toe gaan omdat ze jouw visie delen.

Hoewel er vaak een prijskaartje hangt aan een fotograaf, is dit de beste keuze voor ondernemers die vooral online actief zijn met hun bedrijf. Je hebt maar een paar seconden om een goed gevoel op te wekken bij bezoekers. Dat mag dus echt wel wat kosten als het betekent dat je er meer klanten aan overhoudt. Een fotograaf inhuren om jouw bedrijf kleur te geven is dan ook de beste manier om je site te vullen met afbeeldingen.

Even lachen

Hoe je jouw platform ook besluit te vullen, een afbeelding maakt of breekt een website. In die paar tellen dat bezoekers hun mening vormen over je website wil je er zeker van zijn alles er netjes uit ziet.  Denk dus niet dat je met ‘zomaar’ wat plaatjes al een goede website kunt bouwen. Dit kost tijd en misschien ook wat geld. Je hebt een gezicht gegeven aan je bedrijf en je klanten zullen dit zeker waarderen. Wacht dus nog niet langer met het vinden van de juiste foto’s op je website.

2018-09-26T19:00:55+00:00

About the Author:

Ik hou van buiten de hokjes kleuren én ik ben een echte stuiterbal. Dingen bedenken doe ik graag en ik kan eindeloos blijven praten over van alles en nog wat. Daardoor ben ik altijd te porren voor een goed gesprek.